Ouwe sok

Vorige week zag ik dit kunstwerk in de Nationale Galerie in Kopenhagen. Links van de sok stond geschreven: MASSAGE å JYSK. Op het internet vond ik verschillende betekenissen (Jysk is o.a. : 1. Afkomstig van Jutland, 2. Een voorwerp van jade voor handmassage, 3. Een Deens meubelmerk, 4. Een Deens warenhuis). Het bleef voor mij echter een mysterie waarom deze sok ondersteboven op een witgeverfde plaat geplakt was en met een viltstift omlijnd. Toen ik het museum met schilderijen van Rubens tot Asger Jorn, van Memling tot Kirkeby, verliet, bleef toch vooral deze curieuze collage in mijn hoofd rondcirkelen.

Vorige week zag ik dit kunstwerk in de Nationale Galerie in Kopenhagen. Links van de sok stond geschreven: MASSAGE å JYSK. Op internet vond ik verschillende betekenissen (Jysk is o.a. : 1. Afkomstig van Jutland, 2. Een voorwerp van jade voor handmassage, 3. Een Deens meubelmerk, 4. Een Deens warenhuis). Het bleef voor mij echter een mysterie waarom deze sok ondersteboven op een witgeverfde plaat geplakt was en met een viltstift omlijnd. Toen ik het museum met schilderkunst van Rubens tot Asger Jorn, van Memling tot Kirkeby verliet, bleef toch vooral deze curieuze collage in mijn hoofd hangen.

iPad tekening

Over robvandoeselaar
Dutch artist painter. Also lived and worked in West Africa, New York and India. Techniques: oil paintings on canvas/ ink, acrylic on paper/ painting on iPad.

2 Responses to Ouwe sok

  1. Greetje Engelsman says:

    Hi Rob, dit is intrigerend. Eddy en ik gaan in juni naar Kopenhagen en zullen zeker de Nationale Galerie bezoeken. Hopelijk is de oude sok daar dan nog steeds te zien. Overigens verheug ik me nu al op Asger Jorn. Tot gauw, Greetje

  2. Ad van Riel says:

    Zou “massage” misschien “message” kunnen zijn…….. boodschap uit Jutland.
    Mijn Deens is ook niet meer wat het geweest is…….
    Maar dan nog…..

Geef een reactie

